ПЛАН РОБОТИ на 2019 – 2020 навчальний рік

Детство – важнейший период человеческой жизни, не подготовка к
будущей жизни, а настоящая, яркая, самобытная, неповторимая жизнь. И от того, как прошло детство, кто вёл ребёнка за руку в детские годы, что вошло в его разум и сердце из окружающего мира, от этого в решающей степени зависит, каким человеком станет сегодняшний ребёнок.

В.А. Сухомлинский

ПЛАН РОБОТИ ОДЕСЬКОГО КОМУНАЛЬНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ДИТЯЧИЙ БУДИНОК «ПЕРЛИНКА» ОДЕСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ на 2019 – 2020 навчальний рік

Аналіз діяльності
Одеського комунального навчального закладу
«Дитячий будинок «Перлинка» Одеської міської ради
Одеської області за 2018 – 2019 навчальний рік

З метою підвищення професійної майстерності, вміння аналізувати та відмічати результати та недоліки виховної роботи з дітьми та забезпечення відкритості в роботі дитячого будинку «Перлинка» проведений аналіз навчально-виховної діяльності дитячого будинку «Перлинка» за 2018-2019 навчальний рік.
Одеський комунальний навчальний заклад «Дитячий будинок «Перлинка» Одеської міської ради Одеської області розташований у двоповерховій будівлі загальною площею 5455,3 м2 за адресою: м. Одеса, провулок Монастирський, 3.
Заклад функціонує з 2006 року. Проектна потужність – 70 місць.
Дитячий будинок має необхідну кількість приміщень та обладнання для організації навчально-виховного процесу, проживання та харчування вихованців, проведення позаурочної роботи, трудового навчання і виховання та забезпечення належних умов для роботи педагогічного та медичного персоналу і проведення лікувально-профілактичних заходів. Групові приміщення закладу мають естетичний вигляд та створюють комфортний, доступний, безпечний життєвий простір з урахуванням вікових особливостей вихованців.
З метою створення належних умов для виховання дітей в Одеському КНЗ «ДБ «Перлинка» облаштовано: класні кімнати для самопідготовки учнів, в яких у наявності інтерактивна дошка, телевізор, відеомагнітофон, різноманітні дидактичні посібники; космічна обсерваторія; художня майстерня; навчально – виробничі майстерні; музична зала, обладнана сучасною акустичною та мультимедійною системами; творчі студії, бібліотека та музейний комплекс.
Створена сучасна спортивно – оздоровча база: спортивна та тренажерна зали, зала для проведення лікувальної фізкультури, басейн, зала для вивчення правил дорожнього руху, зала для катання на роликових ковзанах, тенісні та більярдний столи.
У наявності кабінет психологічного розвантаження, кабінети для групової та індивідуальної корекційно – розвивальної та діагностичної роботи.
Територія Одеського КНЗ «ДБ «Перлинка» повністю огороджена, має естетичний вигляд, достатньо озеленена. На території закладу є майданчики, обладнані для ігор і занять дітей на повітрі, зони відпочинку, спортивний майданчик, теплиця, альтанка.
З 2017 року старші дівчата проживали у окремому спальному корпусі, який знаходиться неподалік від дитячого будинку, але використовують також у інфраструктурі дитячого будинку «Перлинка». З початку лютого 2019 року групи старших та молодших дівчат було зеднано.
Будівля Одеського КНЗ «ДБ «Перлинка» та його територія знаходяться у належному стані і відповідають санітарно – гігієнічним нормам Держпродспоживслужби. У наявності щорічні акти готовності закладу до роботи у навчальному році, дозволи нагляду органів Держпродспоживслужби та пожежної охорони.
Заклад працює цілодобово. Режим роботи і розклад занять у дошкільній групі та позаурочних занять шкільних груп складені з урахуванням тривалості перебування дітей у закладі та з дотриманням санітарно – гігієнічних вимог.
Станом на вересень 2019 року в закладі перебуває 35 дітей. Із них: 6 дітей дошкільного віку та 29 дітей шкільного віку, які навчаються в Одеському навчально – виховному комплексі «Гармонія» та комунальному закладі «Одеська спеціальна загальноосвітня школа – інтернат № 88 І-ІІ ступенів».
Адміністрація закладу разом з педагогічним колективом забезпечують реалізацію державної політики в галузі дошкільної та загальної середньої освіти, виконання вимог чинного законодавства. Фінансування Одеського КНЗ «ДБ «Перлинка» відбувається за рахунок місцевого бюджету та шляхом залучення додаткових джерел фінансування Благодійного фонду «К», що не суперечить чинному законодавству.
Харчування в Одеському КНЗ «ДБ «Перлинка» здійснюється відповідно нормативних вимог та норм харчування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 06.08.2014 р. №1591 «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах» зі змінами. Документація з питань організації харчування дітей та контроль за організацією та якістю харчування ведеться на достатньому рівні.
У закладі створені умови для проведення медичної та оздоровчо-профілактичної роботи. Протиепідемічний та температурний режим в Одеському КНЗ «ДБ «Перлинка» дотримується.
Робота з охорони безпеки життєдіяльності учасників навчально – виховного процесу здійснюється згідно з нормативною базою та заходів безпеки праці. В закладі було чотири випадки дитячого травматизму.
Ділова документація в закладі ведеться відповідно до вимог її ведення та зберігається належним чином. Створена номенклатура справ. Вхідна та вихідна документація реєструється у відповідних журналах, накази, які видаються в електронному вигляді, узагальнюються та прошиваються відповідно до вимог. Одеського КНЗ «ДБ «Перлинка» укомплектовано педагогічними кадрами згідно зі штатним розписом.
Робота у Одеському КНЗ «ДБ «Перлинка» здійснюється відповідно до перспективного та річного планування. Зміст заходів річного плану підпорядковується проблемним завданням, які поставлені перед колективом. Відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України від 18.08.2010 № 824 та від 12.06.2015 №623 на базі Одеського КНЗ «ДБ «Перлинка» проходила дослідно-експериментальна робота за темою: «Формування готовності вихованців дитячого будинку «Перлинка» до особистісної та соціальної самореалізації» (експериментальний майданчик Всеукраїнського рівня) науковим керівником дослідно – експериментальної роботи є Бех І.Д., дійсний член Національної академії педагогічних наук України, доктор психологічних наук, професор, директор Інституту проблем виховання НАПН України.
В 2018 році за результатами дослідницької роботи підготовлений методичний посібник «Дитячий будинок «Перлинка» – школа особистісно-орієнтованої педагогіки.
Крім цього за висновками роботи в рамках вищевказаної дослідно – експериментальної діяльності дитячий будинок «Перлинка» розробив свою концепцію підготовки дітей – сиріт до самостійного життя. Моделювання і упровадження концепції авторської школи «КЛаД» дитячий будинок «Перлинка» дасть змогу розкрити і розвинути інноваційний потенціал, вихователів та дітей, забезпечити організаційно – педагогічні умови саморозвитку.
Продовженням своєї основної роботи для колективу дитячого будинку «Перлинка» стала участь у наступній дослідно – експериментальній роботі, яка затверджена наказом Міністерством освіти і науки України від 19.01.2017р. № 79 «Про проведення всеукраїнського експерименту за темою «Теоретико-методологічні засади моделювання розвитку авторських шкіл» на базі загальноосвітніх навчальних закладів».
Використання інформаційно – комунікаційних технологій у виховному процесі сприяє розвитку пізнавального інтересу дітей. Підвищення виховного потенціалу в роботі музейного комплексу дитячого будинку «Потік часу» дає змогу підвищити не лише пізнавальний інтерес, а й культурний та моральний розвиток дітей. Основною просвітницькою функцією музею є акумулювання, збереження, популяризація національної та світової історико – культурної спадщини.
Дитячий будинок «Перлинка» увійшов до складу базових загальноосвітніх шкіл п’яти областей України з формування мереже центричного середовища «Музейна планета». (Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.02.2017р. № 162 «Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі загальноосвітніх навчальних закладів Волинської, Дніпропетровської, Одеської, Чернівецької областей та міста Києва»).

У 2018-2019 навчальному році в Одеському комунальному навчальному закладі «Дитячий будинок «Перлинка» Одеської міської ради Одеської області продовжується робота над вирішенням питань захисту прав дітей.
В цьому році 6 вихованців Одеського КНЗ «ДБ «Перлинка», вступили до різних закладів України професійної середньої освіти, а саме:

  • Бологан Єлизавета Дмитрівна, 29.07.2003 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступила до «Технолого-економічного коледжу Білоцерківського національного аграрного університету». Вона зарахована на бюджетну форму навчання, за спеціальністю «Ветеринарна медицина»;
  • Малюк Максим Анатолійович, 03.08.2003 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступив до Білоцерківського Професійно-техничного училища ім. П.Р.Поповича, на бюджетну форму навчання, за кваліфікацією «Слюсар-електрик з ремонту електроустаткування 3 розряду; Слюсар з ремонту автомобілів 3 розряду»;
  • Мальонова Людмила Сергіївна, 04.05.2003 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступила до Вінницького медичного коледжу ім. акад. Д.К. Заболотного. Зарахована на бюджетну форму навчання, за спеціальністю «Сестринська справа»;
  • Ткаченко Олександр Олександрович, 07.04.2004 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступив до Морського коледжу Херсонської державної морської академії. Зарахован на бюджетну форму навчання, на відділення електромеханіки;
  • Суденков Дмитро Іванович, 28.06.2003 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступив до Миколаївського державного коледжу економіки та харчових технологій. Зарахован на бюджетну форму навчання, за спеціальністю «Виробництво харчової продукції»;
  • Суденков Данило Ярославович, 18.05.2004 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступив до Петрівського аграрного коледжу. Зарахован на бюджетну форму навчання, за спеціальністю «Ветеринарна медицина». За цей рік дітям з 14 років – це 11 вихованців Одеського КНЗ «ДБ «Перлинка», зроблені паспорти громадянина Україна та відповідні Витяги з Єдиного державного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання та одному випускнику оформлений паспорт громадянина України для виїзду за кордон, у зв’язку з тим, що у навчальному закладі, куди вступила дитина, передбачена міжнародна практика.
    Робота працівників закладу базується на принципі першочергової турботи про дітей, пріоритетності прав дитини. Забезпечуються оптимальні умови життєдіяльності дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківської опіки.
    Станом на 01 вересня 2019 року в дитячому будинку перебуває 35 вихованця, з них 4 вихованця мають статус дитини – сироти та 31 мають статус дітей, позбавлених батьківського піклування. Всі діти влаштовані до закладу згідно розпорядження органу опіки та піклування, на підставі якого, видається направлення.
    За період 2018 – 2019 навчального року до закладу прибуло 6 дітей, позбавлених батьківського піклування та вибуло 12 (5 – усиновлено громадянами України, 1 – усиновлений громадянами США, (6 – випустилися з дитячого будинку).
    Юрисконсульт та педагог соціальний у спільній роботі забезпечують правовий та соціальний захист дітей-сиріт шляхом оформлення пенсій та аліментів, комплектуються особові справи вихованців, представляються і захищають їх інтереси в судах.
    На сьогодні 13 вихованцям оформлені аліменти, 1 – отримує пенсію по втраті годувальника, на 1 особовий рахунок неповнолітнього надходять кошти від оренди його житла, 1 вихованцю на рахунок надходять пенсія по інвалідності. Поряд з цим, забезпечуються зустрічі дітей з братами-сестрами, які перебувають в інших закладах. В ДБ «Перлинка» є 3 дітей, батьки яких відбувають покарання. З метою підтримки родинних стосунків, адміністрація закладу забезпечує 1 раз у 3 місяці виїзди до виправної колонії для зустрічі дітей з матерями, раз на тиждень матері, що відбувають покарання в Чорноморській виправній колонії № 74 мають змогу телефонувати своїм дітям до дитячого будинку «Перлинка».
    З метою захисту порушених прав та свобод вихованців ОКНЗ “Дитячий будинок “Перлинка” протягом 2018-2019 навчального року були подані: 2 позовні заяви про позбавлення батьківських прав, які знаходяться на розгляді у суді.
    Юрисконсультом здійснюється контроль за збереженням та закріпленням житла за вихованцями. На теперішній час відкриті дві спадкові справи, триває процес вступу у спадщину двох вихованців, подані чотири заяви до Голів районних державних адміністрацій про прийняття на квартирний облік вихованців, яким виповнилось 16 років, як дітей, позбавлених батьківського піклування.
    Щорічно вживаються заходи щодо збереження житлових прав дітей (поновлюються довідки за формою №1), вихованці, які не мають житла реєструються за місцем проживання, тобто в закладі. Значна кількість дітей, які потрапляють до притулків, залишилися без житла саме через зловживання батьківськими та опікунськими правами, неналежне виконання службових обов’язків посадовими особами органів опіки та піклування. Звісно ж, найбільш незахищені від таких порушень діти-сироти та діти, позбавлені піклування батьків.
    Законодавство України вимагає обов’язкову згоду органів опіки та піклування при вчиненні правочинів щодо майна, яке належить дітям, але численні порушення прав дітей залишаються однією з головних проблем поширення дитячої безпритульності та бродяжництва.
    На теперішній час в ДБ «Перлинка» 35 вихованців, з них 8 дітей забезпечені житлом, а про 77,1% дітей треба подбати, а саме, допомогти їм отримати житло.
    Таким чином соціальний захист дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в Одеському комунальному навчальному закладі «Дитячому будинку «Перлинка» Одеської міської ради Одеської області є одним із головних завдань.

МЕТОДИЧНА РОБОТА

Протягом 2018-2019 року в дитячому будинку проведено чотири педагогічні наради , за темами:

  • «Аналіз роботи за літо 2018 року та перспективи і напрямки роботи педагогічного колективу на новий 2018-2019 навчальний рік, затвердження річного плану» – серпень 2018 року;
  • «Особистісний розвиток вихованців дитячого будинку» – листопад 2018 року;
  • «Забезпечення економічної соціалізації вихованців дитячого будинку» – лютий 2019 року;
  • «Підсумкова нарада» – травень 2019 року
    До кожної педагогічної ради пройшли тематичні перевірки, проведені відповідні консультації, теми яких відповідають темам нарад та загальним потребам педагогів.
    Методичний кабінет в дитячому будинку в повному обсязі забезпечує потреби педагогічних працівників в організації самоосвітньої діяльності та супроводу освітньо-виховного процесу. Методична робота в дитячому будинку носить систематичний характер, враховує всі набуття, які діти та педагоги отримують протягом кожного року.

Протягом 2018-2019 року в дитячому будинку проведена просвітницька робота з педагогами:

  • Тренінг діалог «Емоційний зв’язок вихованців та дорослих, як основа емоційно-благополучного майбутнього дитини»
  • Тренінг діалог «Агресія: види, причини, засоби вираження»
  • Тренінг діалог «Різноманіття вирішень з метою подолання життєвих складних ситуацій»
  • Тренінг діалог «Засоби саморегуляції педагогів в роботі з дітьми»
  • Тренінг діалог «Емоційне вигорання педагога. Профілактика»
  • Тренінг діалог «Розвиток емоційного інтелекту дитини»
  • Тренінг діалог «Особистісні цінності»
  • Тренінг діалог «Травми раннього віку. Наслідки і подолання»
  • Тренінг діалог «Лінь не є рисою характеру».

Певних успіхів педагогічний колектив досяг завдяки створенню системи роботи з самоосвіти: спланована кожним педагогом робота з індивідуальним портфоліо дала змогу кожному вихователю проявити свої методичні та методологічні знання, інтегрувати теоретичні напрацювання сьогодення в практичну діяльність з дітьми – сиротами, а також стимулює педагогів до розробки особистих методичних напрацювань. В цьому році педагоги обрали форму відображення своєї діяльності через проекти.
Теми проектів, над якими працювали педагоги у 2018-2019 р. :

  • «Формування моральної свідомості на основі літературно-історичних творів»;
  • «Формування навичок конструктивного спілкування методом гри»;
  • «Між нами, дівчатами»;
  • «Економіка»;
  • «Ми обираємо спорт»;
  • «Англійська мова. Розмовний клуб на задані теми»;
  • «Економіка в побуті»;
  • «Арт-педагогіка. Притчі»;
  • «Ігри на соціально-особистісний розвиток вихованця»;
  • «Логопедія. Звукарик»;
  • «Арт-педагогіка. Ліплення з пластиліну»
  • «Арт-педагогіка. Казкотерапія».

Спланована кожним педагогом робота з індивідуальним портфоліо дала змогу кожному вихователю проявити свої методичні та методологічні знання, інтегрувати теоретичні напрацювання сьогодення в практичну діяльність з дітьми – сиротами, а також стимулює педагогів до розробки особистих методичних напрацювань.

Згідно перспективного плану підвищення кваліфікації педагогічного колективу дитячого будинку «Перлинка» у 2018-2019 навчальному році атестацію пройшла Драган Ольга Петрівна, якій присвоєно кваліфікаційну категорію «Спеціаліст вищої категорії».
У 2019 році отримали свідоцтва про підвищення кваліфікації заступник директора з НВР Кунчева Яна Валентинівна, вихователі Паловеева Алла Олександрівна, Гожа Юлія Володимирівна; інструктор з фізкультури Олійник Аліна Анатоліївна; інструктор з праці Лазарєва Ангеліна Василівна. Планується проходження атестації на час нового навчального року.
В консультаційно-навчальному центрі охорони праці у лютому 2019р. та у травні 2019р. пройшли перевірку знань з питань охорони праці заступник директора з господарських робіт Черних Володимир Сергійович, інженер з охорони праці Кравченко Олександр Дмитрович, каштелян Кравченко Світлана Леонідівна, директор Петрова Світлана Миколаївна, лікар-педіатр Єлісєєва Любов Григорівна. Також у травні 2019р. заступник директора з господарських робіт Черних Володимир Сергійович у «Центрі вогнезахисту» пройшов перевірку знання законів і нормативних актів з питань пожежної безпеки.

РОБОТА СПМП СУПРОВОДУ ВИХОВАНЦІВ

Кожен рік у дитячому будинку «Перлинка» практичні психологи проводять планомірну систематичну роботу з виявлення проблем і труднощів вихованців, та педагогів визначенню комплексу психотерапевтичних, психокорекційних і розвиваючих заходів у відповідності з віковими та індивідуально-типологічними особливостями вихованців. Враховуючи необхідність цілісного підходу до розвитку дітей, дослідницьку діяльність закладу були визначені основні напрямки роботи з вихованцями: профілактика та корекція відхилень в інтелектуальному і психічному розвитку дітей на кожному віковому етапі, створення умов для формування у них мотиваціі до самовдосконалення і саморозвитку, для прояву вчинків; розвиток та корекція когнітивної сфери; виховання почуттів та формування між особистих стосунків; психокорекція проявів тривожності, агресивності, імпульсивності, невпевненої поведінки.
З педагогами дитячого будинку проведена робота з метою зниження проекції власних труднощів на вихованців,
На сьогоднішній день психодіагностична робота включає в себе два етапи моніторингового дослідження, діагностику за запитом та уточнюючу діагностику. Діагностична процедура передбачає індивідуальне проведення з метою більш глибокого і ретельного дослідження.
В діагностичній роботі психологічної служби згідно з програмою Моніторинга використовувалися наступні психодіагностичні методики:
 Пізнавальна сфера:
 Методика дослідження інтелекту Векслера (WISC, WPPSI);
 Тест Тулуз – Пєрона.
– Емоційно – вольова сфера:
 Карта спостереження (Д. Стотт);
 Колірний тест Люшера;
 Особистісна сфера:
 Опитувальник «Хто Я?” (М.Куна, Т. Макпартленда);
 Методика дослідження самооцінки особистості С.А. Будасси (адаптована);
 Тест – опитувальник самоставлення (В.В. Столін, С.Р. Пантелєєв) (адаптована);
 Методика «Шкала самотності» (Д. Рассел, Л. Попелом, М. Фергюсон) (адаптована);
 Тест (шкала) самоефективності (адаптована);
 Hand – test;
 Тест «Вік. Стать Роль. »(В. Юстицкис).
 Морально – етична сфера:
 Методика «Ціннісні орієнтації» М. Рокича (адаптована);
 Методика «Незавершений теза» (Н.Е.Щукової);
 Колірний тест відносин.
Діагностичні методики розподілені за «квадратом здоров’я» І.Д.Беха.
Результати діагностики пізнавальної сфери, емоційно – вольової сфери, особистісної та міжособистісної сфер, морально – етичної сфери є основою Індивідуального маршруту розвитку кожного вихованця, а також дозволяють фіксувати ефективність корекційно – розвивальної роботи. Результати щорічної діагностичної роботи дають можливість організувати і скорегувати види діяльності соціально – психологічної служби, такі як корекційно – розвиваюча робота, профілактична робота, робота з педагогічним колективом.
Моніторингове дослідження проводиться двічі на рік і направлене на дослідження психологічного та духовного здоров’я (відповідно до “квадрата здоров’я” за І.Д. Бехом) у вересні та березні відповідно. У моніторинговому дослідженні взяли участь як вихованці так і педагогічний колектив.
Дослідження психологічного здоров’я проводиться систематично з урахуванням внесених змін, що дозволяє аналізувати динаміку змін показників досліджуваних критеріїв.
Представлений графік змін показників кожного діагностованого критерію, який має кількісне вираження.
Даний графік дозволяє провести первинний візуальний аналіз і простежити позитивну динаміку змін показника процентної вираженості “норми” досліджуємих критеріїв. Слід зазначити, що крім показника “норми” діагностували показники “нижче норми” і “вище норми”, які не відображені на графіку.

Мал. 3.1. Порівняння процентного
показника “норми”психічного здоров’я.

Аналізуючи дані, наведені на графіку, слід зазначити суттєву позитивну динаміку змін більшості показників. Присутня також і негативна динаміка деяких показників. Негативна динаміка пояснюється включенням у дослідження новоприбулих вихованців, які часто мають педагогічною занедбаністю. Слід урахувати, що більшість вихованців мають мінімальні мозкові дисфункціі та індивідуальний темп розвитку, тому психологічний та календарний вік дітей мають деякий розбіг. Аналіз діагностичних даних проводиться згідно календарного віку, тому динаміка зміни показників не має прямолінійного характеру. Узагальнюючи динаміку показників, слід вказати її позитивну спрямованість, що свідчить про регулярну, планомірну, систематичну і різнопланову роботу всього персоналу дитячого будинку.
Дослідження духовного здоров’я з вересня 2012 року проводиться як окремий блок діагностики за методикою ціннісних орієнтацій (Рокіч М.). Представлений аналіз відображає зміни показників кожного діагностованого критерію, який має кількісне вираження. Показники емоційного відношення до морально-етичних цінностей виражають тільки якісні показники.
Отримані результати (за М.Рокіч) мало відрізняються від результатів минулих років та свідчать, що найбільш значущими для вихованців є альтруїстичні цінності, а також в рівній мірі значимі цінність особистого життя і цінність професійного самовизначення, цінність спілкування та етичні цінності. Цінність інших людей на сьогоднішній день більш прийнятна, ніж цінність самоповаги.
Ціннісні орієнтації педколективу формують систему цінностей вихованців, що було вже неодноразово підтверджено дослідженням моральних та етичних цінностей вихованців та педколективу. Тому особлива увага приділяється психологічному благополуччю і саморозвитку педагогів.
У моніторинговому дослідженні духовного здоров’я досліджується ряд єдиних критеріїв, як для дорослих, так і для дітей. Особливий інтерес викликає порівняння результатів за даними критеріями.
Порівнюючи результати діагностування дітей та дорослих, чітко видно, що показники отриманих результатів вихованців та педагогічного колективу майже співпадають. Слід припустити, що ціннісні орієнтації педагогічного колективу формують систему цінностей вихованців. Спираючись на дане припущення, слід приділяти особливу увагу духовному здоров’ю та розвитку педагогів з метою формування бажаної системи цінностей вихованців.
Результати тестування вихованців дошкільного віку свідчать про не сформованість емоційного ставлення до особистісних якостей, про недиференційоване ставлення до цінностей.
Результати тестування вихованців молодшого шкільного віку свідчать про сформованість емоційного ставлення до особистісних якостей, про частково диференційоване ставлення до цінностей. Найбільш прийнятними вважають такі якості як щедрість та життєлюбство.
Результати тестування вихованців молодшого шкільного та шкільного віку, підліткового віку (12-15 р.) свідчать про сформованість емоційного ставлення до особистісних якостей, про частково диференційоване ставлення до цінностей. Найбільш прийнятними вважають такі якості, як щедрість, відповідальність, працелюбність, цінність ближчого,індивідуальність, неприйнятні якості не демонструють.
Аналізуючи отримані результати з урахуванням віку вихованців, можна допустити, що починаючи з молодшого шкільного віку діти високо цінують щедрість яка проявляється у вчинках дітей.
Було проведено профорієнтаційну діагностику для випускників 9 класів методами «Магелано-університет». Після отримання результатів психодіагностичного профорієнтаційного дослідження відбулася серія індивідуальних консультацій з випускниками для обговорення результатів та сприяння вибору найбільш прийнятного напряму середньої освіти.
Корекційний напрям будується з урахуванням даних психологічного діагностування вихованців і включає в себе індивідуальну та групову форми роботи. Індивідуальна робота спрямована на корекцію особистісних особливостей: самооцінки, порушення емоційно – вольової та пізнавальної сфер, проводиться в ключі позитивної психотерапії, пісочної терапії, арт – терапії, ігротерапії.
Групова робота спрямована також на формування морально – духовної системи цінностей також на корекцію міжособистісного спілкування, поведінки, обговоренням можливих ситуацій і тих, що вже сталися, методами психодрами, казкотерапії, колажу (казкотерапія, «Мандала», “Каракулі”, психодрама) та ін.. З метою розвитку дітей у розвиваючій роботі найбільш широко використовується такі методи терапії як позитивна психотерапія, тренінги для розвитку спілкування. Найбільш поширеними методами роботи залишається напівстандартизована бесіда, та спостереження які спрямовані і спираються на вирішення поставлених завдань.
З метою облегшення процесу адаптації до початкової школи для майбутньої першокласниці було проведено психокорекційну казкотерапевтичну програму «Формування у вихованців дитячого будинку внутрішньої позиції «Я – школяр».
В 2018-2019 н.р. було проведено серію тренінгових занять для молодших школярів «Я пізнаю себе» та «Я вчусь собою володіти», направлених на розвиток емоційно-вольової сфери, емоційного інтелекту та навичок плідної роботи в групі.
Протягом навчального року проводилась робота з психологічної освіти педагогічного колективу. У більшості випадків дана робота носила індивідуальний характер, роботу по вікових групах (вихователі та помічники вихователів, що працюють в одній групі). Під час проведення консиліумів психологом спільно з педагогами детально розглядалися психологічні особливості окремих вихованців, причинно-наслідкові зв’язки тієї чи іншої поведінки, історія розвитку та становлення особистості вихованця, та його емоційного інтелекту. Педагогічний колектив регулярно поглиблює знання вікової психології і психологічних особливостей дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. При проведенні педагогічних нарад колектив ознайомлюється з результатами проведеної раніше діагностики, а також отримує відповідні рекомендації з метою підвищення ефективності взаємодії в колективі і групах та удосконалення реалізації індивідуального підходу у роботі з вихованцями. Під час проведення соціально-психолого-медико-педагогічних консиліумів педагоги ознайомлюються з результатами психодіагностичних досліджень, мають змогу систематизувати теоретичні знання дитячої психології в питаннях розуміння природи індивідуально-типологічних особливостей особистості кожного вихованця та поглиблюють розуміння власних цінностей. Спільно з психологами дитячого будинку педагогами складаються схематичні формулювання проблем і конкретної поведінки вихованців, які демонструють причинно-наслідкові зв’язки (замкнуті кола) небажаного, ненормативного, несприятливого і нездорової поведінки дітей. Створення схематичного наочного матеріалу дозволяє педагогам розглянути не тільки проблему, але і зрозуміти глибинні чинники, побачити «критичні події», які послужили причиною неадекватної поведінки. Це дозволяє формувати навколо кожного вихованця психотерапевтичну і психологічно здорову атмосферу, сприятливу для особистого розвитку та формування готовності вихованців до особистісної та соціальної самореалізації.
Основні теми просвітницької роботи та консультацій педагогів пов’язані з проблемою порушення емоційної регуляції у дітей-сиріт, що є причиною поведінкових розладів.
У просвітницькій роботі з педагогічним колективом акцент ставився на організацію більш глибокого підходу при використанні особистісно-орієнтованого спрямування у вихованні дітей. Просвітницька робота більш поглибленого і ситуативного характеру є консультаційної роботою соціально – психологічної служби дитячого будинку.
З педагогами проводиться корекційно-відновлювальна робота, спрямована на розвиток і гармонізацію емоційної сфери, з метою зниження проекції власних труднощів на вихованців, підвищення ефективності створення психологічно здорової атмосфери в дитячому колективі.

      За 2018-2019 рр. диспансеризацію вихованці проходили у ДМП № 6, та у медичному центрі «Надія, Добро і Добробут» в повному обсязі: оглянуті 100% дітей. Діти оглянуті фахівцями 2 рази на рік (в жовтні 2018 року та в березні 2019 року). Були проведені інструментальні дослідження (загальний аналіз крові та сечі, кал на яйця глисти, мазок на ентеробіоз, кров на цукор). За призначенням вузьких спеціалістів, придбані лікарські препарати (офтальмологи, психіатр, хірург, лор, невролог) і вихованці пройшли лікування та визначені шляхи лікування та профілактики різних захворювань дітей.

Також за домовленістю з клінікою «Святої Катерини», яка надає безкоштовну швидку медичну допомогу дітям та працівникам за навчальний 2018-2019 р. цією послугою ми скористались 3 рази. В рамках медичного супроводу діти користуються послугами медичного центру «Надія, Добро і Добробут». Діти були оглянуті кардіологом, гастроентерологом, неврологом, алергологом, дитячим ортопедом, офтальмологом. На базі центру всім дітям було проведено ЕКТ, УЗД діагностика.
В жовтні 2018 року і січні 2019 року діти с профілактичною метою отримали кисневі коктейлі та провели час в «Соляній кімнаті». Це дає можливість нашим дітям запобігти захворюванню бронхо – легеневої системи, зменшити захворюваність грипу та ОРВІ, шлунково – кишкового тракту, також оздоровити свій організм в цілому.
На базі МКП № 6 за навчальний рік було зроблено 6 УЗД, було оглянуто брюшну черевнину, щитову залозу, а також гінекологічну систему. Двоє дітей оглянуті лікарем – ендокринологом Дібров М. та Бурдейна В., вони готується до школи до 1го класу.
Згідно плану щеплення на базі МДП № 6 проведені профілактичні щеплення. Наші діти трохи, не своєчасно, отримали щеплення в зв’язку з тим, що були перебої з постачанням необхідної вакцини. Заплановані профілактичні щеплення були зроблені з затримкою. На базі дитячого реабілітаційного центру ім. Б.Литвака проводились наступні обстеження: ТКДт -3, ЕХО – ЕТ-3, ЕЕг-4, Доплер судин 2.
Працівники центру завжди нас зустрічають радісно. Неодноразово звертаємося до Одеської дитячої клінічної лікарні за рік в приймальному хірургічному відділенні 11 дітей отримали консультації. Одна дитина знаходиться на групі інвалідності.
Складена домовленість з лабораторією «Смартлаб», в якій діти проходять спеціалізовані лабораторні дослідження ГСПГ, тестостерон загальний та вільний, індекс вільного тестостерону, 17-ОП-прогестерон, ДТЕА-С, ФСТ, ЛТ, ПРД, Е2, антимюлеровий гормон, за підтримки Благодійного фонду «К».
В 2019 році 6 дітей залишають стіни дитячого будинку. В лабораторії «Смартлаб» їм були проведені додаткові дослідження (біохімічні дослідження крові, гормони щитовидної залози).
Всім випускникам проведена сонація ротової порожнини в стоматологічній поліклініці за місцем проживання. За рік в стоматологічну поліклініку звернулося 12 дітей. Їм була надана спеціалізована допомога. 4 дітям були видалені молочні зуби, 6 проведена депульпація каналів і пломбіровка каналів, 1 дитині підрізана вуздечка.
За 2018-2019рр на базі дитячого будинку не було зафіксованого захворювання на ентеробіоз, що є гарним показником для дитячого колективу, що каже про гарну профілактику даного захворювання.
Захворюваність дітей на ОРВІ постійно зменшується, завдяки своєчасній профілактичній роботі, проведеній вітамінотерапії, а також вакцинації.

ОРВІ 2012-2013 2013-2014 2014-2015 2015-2016 2016-2017 2017-2018 2018-2019
14,8% 12,3% 9,8% 9% 8,1% 8,7% 8,7%
Динаміка захворювання вихованців.

Добрі результати в знижені захворюваності дають і систематичні заходи загартування:

  • купання в морі в літній період;
  • щоденний біг на свіжому повітрі в парковій зоні;
  • прогулянки до моря в осінньо-зимовий період;
  • обливання водою;
  • ходьба босоніж.
    Кожен рік в осінньо-зимовий період проводиться профілактичне лікування фізіотерапевтичним апаратом (УФО, тубус-кварц). Завдяки цьому захворюваність зменшується у значній кількості: покращилось носове дихання, підвищились захисні сили організму, зменшились випадки риніту у дітей.
    Після проведених процедур мають тенденцію до зниження і рецидиви хронічного тонзиліту.

Під контролем лікаря діти активно користуються басейном на протязі року та гідромасажними ваннами.
Групи здоров’я Підготовча Спеціалізована
І гр. 21
ІІ гр. 15 6
ІІІ гр. 1

Гарний фізичний стан здоров’я дітей залежить від правильного збалансованого харчування, яке в дитячому будинку п’ятиразове, а в літній період 6 разове. Меню щоденно включає обов’язковий набір продуктів і складається по перспективному меню. Складається осінньо-зимовий та весняно-літнє меню. Ведеться картотека страв. Дотримуються терміни реалізації продуктів, виконуються санітарно – епідеміологічні норми, контролюється якість приготування їжі. Діти отримують збалансоване харчування.
З 2018 року на базі дитячого будинку «Перлинка» працює гурток «Валеологія», що дає змогу закріпити знання дітей про здоровий спосіб життя. Гурток проводить кожна сестра медична під контролем лікаря – педіатра. Вибрані теми згідно з віковими пріоритетами. Тематика 2018-2019 року:

  • Складові та умови здоров’я
  • Природні умови здоров’я
  • Соціальні умови здоров’я
  • Спосіб життя і здоров’я
  • Основи гігієнічних знань та навичок
  • Загальне уявлення про організм людини. Запобігання захворюванням
  • Психічний та духовний розвиток
  • Основи безпеки життєдіяльності. Профілактика травматизму
    Читаються лекції та проводяться тематичні практичні заняття.

НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНА РОБОТА

В минулому навчальному році навчально – виховна робота з дошкільниками здійснювалася за навчальною програмою: Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) та «Я у Світі».
З дітьми активно працюють психологи, логопед, вихователі та керівники гуртків. Навчально-виховний процес здійснюється на діагностичній основі та за індивідуальними можливостями, здібностями та маршрутом кожного вихованця. План індивідуального маршруту передбачає однакові критерії для кожної дитини.
Зрізи знань, вмінь та навичок малюків дають змогу контролювати динаміку розвитку та формування особистості кожного вихованця. З математичних здібностей бачимо, що діти можуть працювати з величинами (більше-менше, довше-коротше, ширше-вужче, вище-нижче), здатні порівнювати предмети, орієнтуються в просторі, співвідносити число і цифру, знають прямий і зворотній рахунок, здатні вчити віршований текст, починають знайомитися з алфавітом, розрізняють кольори, знайомі з деякими геометричними формами. Активно пізнають оточуючий світ. За обізнаністю – діти знайомі з професіями, які їх оточують, можуть розповісти про зміст професії. Деякі діти складають оповідання за малюнком, мають достатній рівень інтересу до оточуючого. Привчені до культурно-гігієнічних навичок, виконують обов’язки чергових.

Навчально-виховна робота з дітьми шкільного віку відбувається за навчальними програмами Одеського навчально – виховного комплексу «Гармонія» та комунального закладу «Одеська спеціальна загальноосвітня школа – інтернат № 88 І-ІІ ступенів».
З метою ранньої соціалізації вихованців дитячого будинку, на підставі договору з Одеським навчально-виховним комплексом «Гармонія» діти шкільного віку навчаються у ОНВК «Гармонія» – 1 – 9 класи – 29 дітей, та у школі-інтернаті № 88 – 6 вихованців .
Для оволодіння навичками навчальної діяльності та виконання домашніх завдань в будинку є дві класні кімнати з різноманітними дидактичними посібниками та необхідним обладнанням.
Усі учні безумовно потребують допомоги та щільної уваги педагогів при виконанні домашніх завдань. Учні п’ятих та шостих класів потребують контролю за правильністю виконання завдання, у свою чергу учні сьомого, восьмого та дев’ятого класів здатні самостійно виконувати домашні завдання та звертатися за допомогою при необхідності.

Вивчення загального стану освітнього процесу 2018–2019 навчальному році здійснювалось у формі зрізів знань та компетентності вихованців, моніторингового діагностування серед дітей та дорослих а також у формі вибіркового контролю.

Показники успішності вихованців, які є учнями навчально-виховного комплексу «Гармонія» у таблиці успішності:

Табл. Показники успішності вихованців – учнів ОНВК «Гармонія в 2018-2019 н.р.
Низький рівень
(0-3 бали) 0%
Середній рівень
(4-6 балів) 44,6%

Достатній рівень
(7-9 балів) 52%

Високий рівень
(10-12 балів) 3,4%

Аналізуючи приведені вище результати успішності вихованців, які навчаються за загальноосвітньою програмою, слід зазначити, що тенденція показників рівнів успішності вихованців шкільного віку останні рокі стабільна: зменшується показник середнього рівня, але збільшується показник достатнього рівня. Підводячи підсумки, слід зазначити, що дітям навчатися складно, але спільними зусиллями педагогічного колективу та бажаннями вихованців і педагогів, показники успішності учнів вважаємо добрими та задовольняючими очікування. У новоприбулих дітей, яких спостерігалася педагогічна занедбаність, загальний розвиток, на теперішній час, відповідає своєму віку й особливостям дитини, мало того, в дітях з’явився інтерес до стану успіху у навчальному та в інших напрямках розвитку. Педагоги сумісно із психологами займаються з новоприбулими дітьми по розробленій програмі.

   Вихованці, які навчаються в школі-інтернаті № 88 потребують більш пильної уваги не тільки вчителів, вихователів, психологів, а й дефектологів та окремого аналізу динаміки успішності.

Табл. Показники успішності вихованців – учнів школи-інтернату № 88 в 2018-2019 н.р.
Низький рівень
(0-3 бали)
0%
Середній рівень
(4-6 балів) 0%
Достатній рівень
(7-9 балів) 100%
Високий рівень
(10-12 балів) 0%

       На сьогоднішній день є шість випускників - ОНВК «Гармонія»: 
  • Бологан Єлизавета Дмитрівна, 29.07.2003 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступила до «Технолого-економічного коледжу Білоцерківського національного аграрного університету». Вона зарахована на бюджетну форму навчання, за спеціальністю «Ветеринарна медицина»;
  • Малюк Максим Анатолійович, 03.08.2003 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступив до Білоцерківського Професійно-техничного училища ім. П.Р.Поповича, на бюджетну форму навчання, за кваліфікацією «Слюсар-електрик з ремонту електроустаткування 3 розряду; Слюсар з ремонту автомобілів 3 розряду»;
  • Мальонова Людмила Сергіївна, 04.05.2003 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступила до Вінницького медичного коледжу ім. акад. Д.К. Заболотного. Зарахована на бюджетну форму навчання, за спеціальністю «Сестринська справа»;
  • Ткаченко Олександр Олександрович, 07.04.2004 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступив до Морського коледжу Херсонської державної морської академії. Зарахован на бюджетну форму навчання, на відділення електромеханіки;
  • Суденков Дмитро Іванович, 28.06.2003 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступив до Миколаївського державного коледжу економіки та харчових технологій. Зарахован на бюджетну форму навчання, за спеціальністю «Виробництво харчової продукції».
    Та один випускник школи-інтернату № 88:
  • Суденков Данило Ярославович, 18.05.2004 року народження, дитина, позбавлена батьківського піклування, вступив до Петрівського аграрного коледжу. Зарахован на бюджетну форму навчання, за спеціальністю «Ветеринарна медицина».

Вся практична діяльність була здійснена згідно річного плану за 2018-2019 навчальний рік. Виховна робота будувалася за наступними напрямками:

  • консультації педагогів протягом року, самоосвіта педагогів, співпраця;
    • професійне самовизначення вихованців, соціальна комунікативність, форми роботи з дітьми з економічного виховання.
    Продовжує активно працювати проект з економічного виховання «Кулінарна академія», в ході якого успішно реалізується економічне виховання, відбувається подальше формування комунікативної компетентності, хазяйновитості, кулінарної культури та смаку. Для деяких вихованців це задає направлення до їх професійного визначення.
    Проект «Дебати» також продовжує реалізовуватись у стінах дитячого будинку, в результаті якого діти вчяться розумно аргументувати, спокійно висловлювати свою думку та вислуховувати опонента. Цей проект навчає вихованців культурі спілкування, методам розв’язання конфліктних ситуацій.
    «Дитяче самоврядування» дає можливість учасникам навчитись та проявляти свої організаторські здібності, лідерські якості. Вчяться координувати, налагоджувати контакти, співпрацювати, захищати інтереси свої та інших, взаємоповазі. У сукупності цей процес привчає вихованців відповідальності.
    Впродовж усього навчального року успішно продовжувалась робота з соціальними партнерами дитячого будинку. Це Свято-Успенський патріарший чоловічий монастир, Одеський державний університет внутрішніх справ, патрульна поліція в межах програми «Шкільний офіцер поліції», Одеський коледж комп’ютерних технологій “Сервер”, курси англійської мови «АВС», та ін. З дітьми проводилась не тільки навчально-соціальна робота, а ще й велика увага приділялася профілактичній та профорієнтаційній роботі.
    Трудове виховання вихованців завжди буде одним з головних завдань дитячого будинку. Воно має особливе значення в підготовці до певного виду праці, до набуття певної професії. За навчальний рік діти, крім своїх чергувань по групі, мають допомагати дорослим доглядати за будинком та територією. С задоволенням займаються на гуртках з різних видів ручної праці, допомагають робітникам технічного персоналу. В канікулярний період та вихідні дні діти виїжджають на громадські роботи (прибирання парків, пляжу). В літку, завдяки нашим соціальним партнерам, вихованці старшого шкільного віку пройшли двотижневу трудову практику в різних сферах професіональної діяльності. У процесі трудової підготовки у них розвиваються, збагачуються інтелектуальні сили, формуються моральні риси, пізнається радість творчості, краса зробленого своїми руками. Праця сприяє розумовому та фізичному розвитку. Усвідомлення вихованцем ролі праці в житті суспільства, поваги до людей праці, які створюють матеріальні і духовні цінності; формування працелюбної особистості, яка бажає сумлінно та відповідально працювати, усвідомлює працю як обов’язок та духовну потребу; вироблення трудових умінь і навичок; виховання бережливого ставлення до результатів праці, суспільної і приватної власності та природних багатств; підготовка до свідомого вибору професії сприяє вихованню конкурентоспроможної в майбутньому особистості, здатної на гідний, соціально значущий трудовий шлях, цивілізованого господаря, готовності до життєдіяльності і праці в умовах сучасних ринкових відносин.
    Залишаються дуже актуальними для вихованців дитячого будинку виїзди на екскурсії; туристичні походи; виходи до історичних, громадських культурних місць, де діти розширюють свій кругозір, знайомляться з новими людьми, бачать культуру спілкування, підкріплюють свою любов до батьківщини, освоюють загальноприйняті норми поведінки в соціумі. Так, в цьому році, діти побували в видатних місцях Одеськой області, їздили у Західну Україну на відпочинок до туристичного комплексу «Ворохта», відпочивали у наметовому містечку (кемпінг сосна) в Рибаківці. Крім того, здійснювалися додаткові позапланові екскурсії в театри Одеси на перегляд театральних постановок, на концерти класичної музики, концерти популярних виконавців поп-жанру, різні спортивні змагання, міські святкові ярмарки, на прогулянки в парки, в центральну частину міста, по узбережжю Чорного моря, в торгові центри, в розважальні центри і сімейні кафе.
    Окремо в кожній віковій групі вихователями, відповідно річному плану, та індивідуальній роботі проводились серії занять, бесід, презентацій, диспутів, тематичних заходів на різні актуальні теми. Також кожний вихователь разом з дітьми здійснював свої проекти на обрану тему.

Організація навчальної діяльності:
Спостереження і консультування педагогів у виниклих професійних труднощах, організація взаємозв’язку між педагогами, систематизація роботи з організації та здійснення внутрішнього контролю – вся перерахована робота проводилася протягом всього навчального року; відвідування батьківських зборів в школі, бесіди зі шкільними вчителями і завучем, консультації в телефонному режимі по мірі потреби. Контроль за виконанням домашніх завдань, перевірка щоденників і зошитів, профілактичні бесіди з дітьми, схильними до прогулів занять, безвідповідального ставлення до навчального процесу.

Складовими системи виховної роботи в дитячому будинку є:

  1. оздоровчо-валеологічна діяльність;
  2. трудова діяльність;
  3. художньо-естетична діяльність;
  4. морально-етична діяльність;
  5. інтелектуально-пізнавальна діяльність.

Завдання кожного напрямку позашкільної освіти спрямоване через систему мотивів, ціннісних орієнтацій та життєвих компетенцій виховувати духовно багатого, здорового, компетентного та здатного до навчання та саморозвитку вихованця.
Систему позашкільної освіти в дитячому будинку реалізує Центр творчості. Для задоволення потреб вихованців в додатковій освіті в дитячому будинку протягом 2018-2019 навчального року організовано роботу 22 гуртків оздоровчо-спортивного, художньо-естетичного, інтелектуально-пізнавального напрямів. Теми гурткової роботи відповідають плану та програмі гуртка.

Оздоровчо-валеологічний напрямок протягом 2018-2019 н.р. представлений в студії «Здоров’я та краса» гуртками:

  • «Літаючий м’яч»;
  • «Теніс»;
  • «Туризм»;
  • «Тренажерна зала»;
  • «Мистецтво самозахисту»;
  • заняття з валеологічних знань.

Позитивна динаміка роботи цих гуртків відслідковується на змаганнях, спортивних святах, які проводяться у дитячому будинку. Проведення турнірів та змагань у спортивному клубі «Еvolution sport», участь у чемпіонатах різних рівнів на якому вихованці демонструють свою майстерність у різних видах спорту: міні-футбол, легка атлетика, акватіка, пін-понг, теніс, гирьовий спорт. Результатом цієї роботи є заслужені нагороди та медалі, завойовані призові місця.

Туристично-краєзнавча робота дитячого будинку «Перлинка» включає і форми роботи спортивного напрямку:

  • пішохідний туризм (прогулянки до моря, на меморіал 411-й батареї);
  • водний туризм (прогулянки на яхті);
  • вело туризм (траса здоров’я, «Спрага», «Партизан» і т.ін.). У наметовому містечку на березі чорного моря у сосновому бору, щорічно відпочивають наші вихованці в селі Рибаківка Миколаївської області. Діти самостійно благоустроювали табір. Чергування, приготування їжі, заготівля дров, підтримка вогню, дотримання правил безпеки на воді і в таборі, складання меню – в цій роботі діти активно приймають участь, допомагаючи дорослим. Програма відпочинку була обширна: ранкова пробіжка, водні баталії, турніри з дартсу, в якому призом переможцеві було морозиво, шахово – шашкові турніри, прогулянки на велосипедах, рибалка з чищенням і приготуванням улову, нічні пісні і бесіди біля багаття, перегляд футбольних матчів, відвідування дискотеки, архітектурний конкурс з будівництва пісочних замків «Кращий архітектор. Рибаківка – 2019», різні рухливі ігри, вечірні прогулянки під зірками по узбережжю, читання книг, малювання, розгадування кросвордів, вивчення англійської мови.
    Туристично-краєзнавча робота дає змогу залучити дітей до активної діяльності з вивченням історії і культури рідного краю та довкілля, культури та традицій свого народу, загартуватися фізично і морально. Протягом навчального року вихованці їздили по історичних музеях, брали участь у багаточисленних екскурсіях по м. Одеса, брали участь у реставрації Воронцовської колонади, у розкопках, працювали поруч з археологами. Їздили по цікавим місцям нашого міста та знімали фільми про історію виникнення об;екта, що цікавить, про відомих діячів Одеси.
    Завдяки роботі оздоровчо-валеологічного напрямку вихованці здобувають теоретичні знання з питань підтримки здорового способу життя, та на практиці, активно займаючись різними видами спорту, стають більш сильними та здоровими як духовно, так і фізично.
    Окремою важливою частиною виховного процесу в дитячому будинку «Перлинка» є музейна педагогіка. В дитячому будинку працює музейний комплекс “Потік часу”. У ньому представлені експозиції різної спрямованості, на основі яких створені дитячі творчі групи. В рамках музейної експозиції виділяються наступні розділи / напрямки: 1) зал військової слави; 2) археологія різних епох (стародавній світ, античність, середньовіччя), 3) Одесика ( «100 великих одеситів»), 4) історія книги, 5) історія музики і музичних інструментів; 6) комплекс «Мир казок», 7) літературна вітальня, 8) музей спорту (спортивні досягнення одеситів і вихованців дитячого будинку).
    Ще однією формою вивчення історії є участь і в археологічних розкопках і розвідках. На таких виїзних заняттях діти на місцях знайомляться з пам’ятками військової історії і археології, виконують посильну, але актуальну роботу, а також отримують можливість власноруч поповнити музей новими експонатами. У фіналі вивчення теми в творчій групі готується Презентація – тобто доповіді з відео- і фотоматеріалами, які представляються в першу чергу членам творчих груп, а потім – всім іншим вихованцям дитячого будинку, а також педагогам. Активно в музеї «Потік часу» працюють творчі групи: «Інноваційні технології в музейній справі – Музейна планета», «Краєзнавство. Історія народних свят та звичаїв», «Пам;яткознавство», «Одесика», «Археологія», «Військова історія», «Загальна історія», «Історія книги», «Клуб цікавих професій» та «Зустрічі з цікавими людьми». З успіхом проходять наукові семінари з історії світової культури – Історія музеїв світу та краєзнавчі екскурсії. Завдяки роботі музейного комплексу зросла мотивація до навчання та дослідження школярів. Одною з форм роботи музейного комплексу є проведення кінофестивалів і, завдяки ініціативі молодших школярів, в дитячому будинку «Перлинка» пройшли сімейні кінофестивалі, до яких діти готувалися самостійно, готували фільми, а поряд з цим освоювали професії: режисерів, акторів, монтажерів, операторів тощо.

Інтелектуально-пізнавальний напрямок (студія «Еврика») представлений роботою наступних гуртків:

  • «Комп’ютерна абетка»;
  • «Іноземна мова»;
  • «Клуб клітинного короля»;
  • Музей «Потік часу».

Завдання гуртків цього напрямку полягає в підтримці і заохочуванні внутрішньо мотивованого творчого мислення та пізнавальної активності вихованців. Результати цієї діяльності спостерігаються під час проведення ігор, вікторин, конкурсів, турнірів. Двічі на рік проводяться «Шахові турніри».
Всі діти різні, і неможливо побудувати заняття так, щоб всім було однаково цікаво. Тому традиційними вже стали індивідуальні заняття, де діти вчяться самостійно шукати необхідну їм інформацію, вибирати з неї саме те, що потрібно з певної теми.
Дітям подобається займатися творчістю, багато хто з них в «Перлинці» відвідують танцювальний, театральний гуртки, художню студію, швацьку майстерню. Але діти часто люблять «приміряти» на себе і дорослі ролі, пов’язані з творчим процесом: режисера, помічника режисера, ведучого, організатора (продюсера), співака, костюмера, актора, який має повну свободу у виконанні своєї ролі, підборі костюма тощо. В цьому році, на честь випускного вечора, відбулося свято, де дошкільнята були ведучими вечора, та прем’єра театральної постановки “Мауглі”. Артисти продемонстрували свою майстерність, яку придбали на протязі навчання театральному мистецтву.
Обов’язкові заняття, пов’язані з пам’ятними датами, також проходять із залученням дитячої творчості (складання відео-програм з фрагментів документальних фільмів, які діти підбирають і працюють з ними самостійно). Хлопці та дівчата самі вибирали конкретних героїв війни, оборони чи визволення Одеси, казки, історії, про які хотіли розповісти, а глядачі сприймали інформацію через творчість своїх же друзів. Таким чином, стає можливим уникати штампів або рутини при інтерпретації загальновідомого матеріалу і традиційних пам’ятних дат.

У художньо-естетичному напрямі виділено наступне:
• «У світі чарівних фарб» – на заняттях гуртка, де відсутні жорсткі рамки визнаних еталонів, вітає атмосфера свободи та радості дитячої творчості. Діти працюють з папером, деревиною, красками та олівцями. Вчяться мислити та фантазувати, переносити свої відчуття на чистий аркуш паперу, беруть участь у різноманітних виставках. Стали призерами фестивалю-конкурсу дитячої та юнацької творчості «Золота лелека» 2019
• «Муза танцю» – яскраві виступи колективу «Перлинка» є результатом роботи гуртка. Всі дитячі заходи нашого будинку не обходяться без участі танцюристів. Крім того танцювальний колектив «Перлинка» бере участь та стає призерами у дитячих міських та всеукраїнських конкурсах. Той самий фестиваль «Золотий лелека» 2019, фестиваль-конкурс «Зоряна юність Одеси» 2019.

У морально-етичному напрямі виділено:
• Акваріумістика – гурток для молодшого шкільного віку, де діти вчяться моделюванню екосистеми в замкнутому штучному водоймищі.
• Валеологія – гурток, який проводять медичні сестри в кожній віковій групі щотижня.
• «Недільна школа» – це зустрічі з представниками церкви, які розповідають та роз’яснюють дітям біблейські сюжети, повчають і пояснюють основні людські правила, проводять індивідуальні бесіди, залучають до традицій Православної релігії.

   Головна задача  морально-етичної діяльності полягає в тому, що соціально необхідні вимоги суспільства педагоги дитячого будинку перетворили у внутрішні стимули особистості кожної дитини. На фізичному, психічному та соціальному здоров'ї дитини позначається ціннісна невизначеність суспільства, а помножене на материнську депривацію означає зміну всього емоційного розвитку дитини. Лише духовне виховання – виховання любов’ю може створювати уявлення по добрий світ навкруги. Віра дитини в те, що його люблять в свою чергу допоможе йому «триматися на ногах» та продовжувати свій шлях. 

Додатково проводились заняття з валеології медичними працівниками за віковими групами, бесіди про шкоду куріння, «Подорож в країну здоров’я». Організовувалися свято «День здоров’я», годинник здоров’я, спортивні змагання як всередині дитячого будинку, так і з виїздом, участь вихованців у різних спортивних чемпіонатах, проводилися заняття курсантами ОДУВС в рамках співпраці, де порушувалося виховання ціннісного ставлення до себе та соціуму. Крім цього в дитячому будинку проводиться недільна школа о. Андрієм, у вихованні дітей беруть активну участь семінаристи Одеської духовної семінарії, які проводять бесіди, разом з нашим практикуючим психологом водять вихованців в храм на причастя, в каплиці д \ д “Перлинка” щовечора проводять вечірню службу.

До роботи з співпраці у вихованні дітей-ситріт залучені інші заклади міста:

  • Одеська семінарія
  • Одеська міська флотилія юних моряків «Бриг»
  • Одеський державний університет внутрішніх справ
  • Одеський літературний музей
  • Одеський краєзнавчий музей
  • Одеський морський музей
  • Одеський музей західного та східного мистецтва
  • Одеський муніципальний музей особистих колекцій А.В.Блещунова
  • Меморіал героїчної оборони Одеси 411 батареї
  • Меморіал героїчної оборони Одеси 412 батареї
  • Одеський археологічний музей

З метою ранньої профорієнтації вихованців в літній період організовано короткострокова виробнича практика, під час якої діти відвідують різноманітні одеські підприємства і пробують себе в роботі, отримують “зарплатню”, здійснюється це у співпраці з приватними та державними підприємствами. Цього року діти побували співробітниками таких організацій: магазин «Ваш сад», Ресторан «Свіча», Ресторан «Жардин», Копі-центр, Перукарня, Меблевий завод “Сом” та інші. Діти випробували професії офіціанта, аніматора, помічника садівника, помічника кухаря, фотографа, та майстрів різних виробництв.
Враховуючи інтереси та нахили вихованців, загальну систему освіти з грудня 2017 року доповнено курсами іноземної мови та з січня – курсами з інформатики за програмою: «Створення комп’ютерних ігор на мові візуального програмування SCRATCH» для дітей віком з 13 років, поза межами дитячого будинку. Кожен вихованець обирає діяльність за інтересом, а педагогічний колектив сприяє його самореалізації, підтримує мотивацію та заохочує працю дітей.
В рамках економічної соціалізації в дитячому будинку продовжують діяти психолого-педагогічні експерименти “Кулінарна академія” та “Кишенькові гроші”. “Кулінарна академія” в цьому році діяла без змін. В порівнянні з минулими роками “Кишенькові гроші” вносяться зміни: з досягненням підліткового віку все більше вихованців стають клієнтами програми “Юніор” від “Приват Банку” і освоюють безготівковий розрахунок. Практичні результати “Кулінарної академії” і “Кишенькових грошей” підтверджують очікувані: підвищується здатність вихованців самостійно розраховувати свій бюджет, здійснювати покупки в різних місцях, здійснювати готівковий і безготівковий розрахунок. Але потребує збільшення уваги на теоретичні знання з економіки.
Крім цього питання з профілактичної роботи з вихованцями успішно вирішувались сумісно з університетом ОДУВС по таких темах: «Знайомство з факультетами ОДУВС», «Дії у випадку, коли тебе затримала поліція, або інші органи», «Відповідальність за розміщення статей, коментарів в соціальних мережах, які засуджують іншу особу», «Попередження втягнення неповнолітніх у злочинну та іншу протиправну діяльність дорослими особами», «Розслідування злочинів за участю неповнолітніх», «Пагубний вплив наркотиків на організм людини. Наркотики і закон», «Поведінка у громадських місцях».
Дітям, які виховуються в системі інтернатного типу, завжди бракує персональної уваги, спрямованої лише на них, через специфіку самої системи. Досвід уважного спілкування наодинці сприяє розвитку здатності будувати близькі та довірливі стосунки, підвищує самооцінку дитини. Вихованець має змогу спостерігати за конкретною моделлю поводження дорослої людини із навколишнім світом, із соціумом. Це сприяє розширенню та поглибленню соціальної компетентності. Відомо, що практичний приклад у вихованні завжди сильніше впливає на формування відповідної якості, ніж безліч теоретичних знань. З метою вирішення завдань соціалізації дітей продовжились гостьові виходи, діти виходять за територію дитячого будинку у супроводі «головного», значимого для нього дорослого з метою чи то прогулянки, чи то відвідання певного заходу тощо. Головне, що характеризує такі виходи – можливість спілкування дитини та дорослого, що є близьким для неї, у неформальній обстановці.

Проаналізувавши роботу за 2018 – 2019 рік за поставленими завданнями, можна підвести наступні висновки:

  • Дуже актуальною є тема профорієнтації та економічного виховання, так як більшість вихованців є вже підлітками.
    Для дітей підліткового віку, а тим більш в умовах дитячого будинку, вибір професії – один з головних життєвих виборів. На фоні виникнення великої кількості нових спеціальностей доволі тяжко зорієнтуватися ще не сформованій до кінця особистості. Вихованець повинен знати якомога більше професій, їх особливості, вміти порівнювати свої можливості з вимогами професії до її носіїв. На сьогоднішній день вихованці дитячого будинку професійно інформовані, але є діти, які ще не визначились, яке коло професій їм більш властиве. Тому надалі, дітям потрібно допомогти щодо професійного самовизначення, доборі конкретної професії спираючись на інтереси та здібності дитини, та підготовки дитини до засвоєння обраної професії.
  • Під час суспільно-корисної і продуктивної праці діти вчяться будувати між особові відносини в колективі, вчяться демократії, самоврядуванню, госпрозрахунку, набувають якостей ініціативного, дисциплінованого, відповідального господаря суспільного й індивідуального виробництва. Вчяться бережливості, діловитості, розрахунковості, раціональному плануванню своєї праці. З метою поглиблення економічних знань та навиків дітей продовжити заняття, на яких поряд з бесідами про використання банківських карток, банківських операцій, застосовувати такі форми і методи, як виробничі екскурсії, розв’язування задач з економічними розрахунками, участь в економічному аналізі процесу і результатів суспільно корисної і продуктивної праці, ділові ігри. На таких заняттях діти знайомляться із законами ринкової економіки, структурою виробництва, системою виробничих відносин і управління; формується здатність до економічного мислення, уміння швидко оволодівати новими формами і методами праці, виховання розумних матеріальних потреб, уміння розпоряджатися доходами, виховання почуття і рис господаря, який працює з віддачою, бережливо ставиться до результатів праці, і найголовніше вміє працювати та полюбляє працю.
  • В наш час дуже важливо вміти співпрацювати, налагоджувати стосунки, оптимізувати міжособистісні відносини, долати комунікативні бар’єри, організовувати людей на досягнення спільної мети. Проблема розвитку комунікативних здібностей особливо актуальною є в підлітковому віці, який є сенситивним періодом для остаточного відшліфовування даного роду здібностей, засвоєння зразків поведінки і соціальних ролей, набуття досвіду спілкування та комунікативної культури. Спираючись на попередній досвід з нашими вихованцями, які вже є студентами навчальних закладів, стає зрозумілим що для педагогів та психологів «Перлинки» на перший план виступає також проблема розвитку комунікативних здібностей вихованців дитячого будинку. Адже, проблема в спілкуванні може призвести до зниження самооцінки дитини, переживання стану відчуженості, викривлення особистісного розвитку, цінностей та ставлення до життя. У зв’язку з підвищеною чутливістю, тривожністю і відсутністю навичок спілкування у деяких вихованців виникають комунікативні труднощі (сором’язливість, грубість, напруженість, нездатність самостійно встановити контакт із дорослими, неадекватність вираження почуттів і таке інше).
  • Також нині є загальна проблема сучасної молоді – придбана якість інфантильності. Тому важливо привчати кожного вихованця самостійно долати виникаючі посильні труднощі, виказуючи дитині свою довіру та віру у неї. Головним досягненням діяльності ОКНЗ ДБ «Перлинка» можна вважати випускників, які успішно здали ДПА та вступили до наступних закладів:
  • Білгород-Дністровське педагогічне училище – один вихованець;
  • Вінницький медичний коледж ім.акад.Д.К. Заболотного – чотири вихованця;
  • Морський коледж ХДМА – два вихованця;
  • Овідіопільське аграрне ПТУ – один вихованець;
  • Вінницький транспортний коледж – один вихованець;
  • Вінницький коледж економіки та підприємництва ТНЕУ – два вихованця;
  • Вінницький гуманітарно-педагогічний коледж – один вихованець;
  • ДНЗ «Ізмаїльського центру професійно-технічної освіти» – один вихованець;
  • «Технолого-економічний коледж Білоцерківського національного аграрного університету» – один вихованець;
  • Білоцерківське Професійно-техничне училище ім. П.Р.Поповича – один вихованець;
  • Миколаївський державний коледж економіки та харчових технологій – один вихованець;
  • Петрівський аграрний коледж – один вихованець. У підлітковому віці відбувається активний розвиток загальних і спеціальних здібностей. Формуються загальні інтелектуальні здібності (понятійне теоретичне мислення, вміння робити висновки тощо); комунікативні здібності (вміння вступати в контакт, добиватись взаєморозуміння); організаторські здібності (вміння розподіляти обов’язки, домовлятися з іншими людьми); практичні вміння та навички (використання персонального комп’ютеру, робота з Інтернетом); спеціальні здібності (музичні, математичні, мовні та інші). Вміння та навички, що формуються в штучно створеному соціально-психологічному середовищі, допомагають ефективно долати труднощі, збагачувати міжособистісні стосунки. Розвиток здібностей вихованців до встановлення контактів з дорослими та однолітками, висловлювання ними своєї точки зору, вміння бути цікавими співрозмовниками виступає одним з важливих завдань. Тому, необхідним, є впровадження спеціальних заходів з метою розвитку комунікативних здібностей підлітків. Це і тренінгова робота фахівцями психологічного блоку, з метою сприяння розвитку комунікативних здібностей підлітків, розвиток здатності вихованців ефективно взаємодіяти з оточуючими їх людьми; і серія бесід: на морально-етичні теми, про відносини між різними соціальними групами, про спілкування з представниками протилежної статі, з дорослими. Розігрування різних життєвих ситуацій; і зустрічі з людьми різного соціального статусу, інтересів з метою спілкування та т. ін.; і проведення різноманітних ігор та проектна діяльність. Головні завдання - розвиток здатності пізнавати себе та інших і адекватно їх оцінювати; формування позитивного ставлення до себе та до життя; формування навичок вербальної та невербальної комунікації; формування почуття впевненості в собі; допомога дітям в освоєнні вміння вести розмову; розвиток вміння слухати співрозмовника; розвиток умінь та навичок профілактики і подолання комунікативних бар’єрів за будь-яких ситуацій спілкування; формування у вихованців навичок самоаналізу, адекватної самооцінки, вміння конструктивно вирішувати конфлікти тощо. Протягом 2018 року Благодійний фонд «К» забезпечував фінансування витрат на потреби вихованців дитячого будинку «Перлинка», а саме:  Забезпечення харчування дітей поза межі бюджетного фінансування закладу, сімейні вечорниці та свята для вихованців – 545 398 грн.
     Медичне та лікувально-профілактичне забезпечення вихованців – 102 770 грн.
     Одяг, взуття, постільна білизна та вбрання до свят – 121 602 грн.
     Господарський інвентар. Забезпечення заходів з благоустрою території будівель дитячого будинку – 448 158 грн.
     Автогосподарство дитячого будинку – 375 143 грн.
     Побутова, комп’ютерна техніка та меблі для дитячого будинку – 595 218 грн.
     Методичне забезпечення виховного процесу у дитячому будинку – 64 748 грн.
     Поточні ремонтні роботи в будівлі дитячого будинку, спальному корпусі для старших вихованців – 19 476 грн.
     Вся благодійна допомога від Благодійного фонду «К» – 4 440 286 грн. До 2018 року головною метою діяльності дитячого будинку було формування компетентної особистості вихованця . Виховання людини, здатної адаптуватися у сучасному світі, знайти своє місце в житті, самостійно приймати рішення, виражати особисту думку та творчо мислити. Після закінчення першого експерименту, у 2017 року був виданий науково-методичний посібник «Дитячий будинок «Перлинка»: школа особистісно орієнтованої педагогіки (кроки пошуку, становлення, розвитку) за змістом другого експерименту «Моделювання авторських шкіл». Наразі головною метою діяльності дитячого будинку стало – досягти та підтримувати оптимальні умови для розвитку та життєдіяльності вихованців, підготувати їх до інтеграційних процесів у суспільстві. Досягнення цієї мети передбачали реалізацію таких завдань в 2018 – 2019, та залишаються актульними у 2019 – 2020 навчальному році:
  • формування здатності вихованців дитячого будинку до економічного мислення, вміння оволодівати новими методами і прийомами праці, виховання почуття і рис ефективного господаря, розвиток здорових матеріальних потреб, умінь розпоряджатися грошима, планування та організацію особистого бюджету, доходів та витрат сім’ї; економічно обґрунтоване оцінювання товарів, які купуються для особистих потреб, їх раціональне використання; раціональне ставлення до свого здоров’я, режиму і способу життя методами економічного виховання;
  • забезпечення психологічної підготовки особистості вихованців дитячого будинку до праці (усвідомлення соціальної значущості праці, формування прагнення сумлінно і відповідально працювати, дбайливо ставитися до результатів праці тощо), практичної підготовки до праці (озброєння вихованців необхідними знаннями, вироблення у них умінь і навичок трудової діяльності, виховання основ трудової культури), підготовка до свідомого вибору професії засобами трудового виховання та профорієнтації;
  • активізація розвитку самосвідомості, саморегуляціїї, емпатії вихованців дитячого будинку, формування спроможності ефективно взаємодіяти с оточенням завдяки розумінню себе та інших, готовності на уміння будувати контакти з людьми, знання, уміння та навички конструктивного спілкування та адекватна самооцінка через акцент на розвитку комунікативної компетентності та емоційного інтелекту;
  • активізація вдосконалення професійної компетентності вихователів дитячого будинку різноманітними формами самоосвіти.
    Основна навчально-виховна діяльність дитячого будинку реалізується у шести напрямках:
  1. Навчальний – розвиток потреби і мотивації до навчання, як основ механізму з формування навичок навчальної поведінки кожного вихованця і корекції його пізнавальної сфери.
  2. Виховний – розвиток і корекція емоційно – вольової сфери як детермінанти поведінки, що організує фундаментальні особистісні процеси і поведінку вихованців, а також військово – патріотичні і культурно естетичне виховання.
  3. Лікувально – профілактичний і спортивно – оздоровчий – організація навчання, побуту вихованця в охоронно – оздоровчому режимі, спортивних заходів, спрямованих на створення системи навичок, умінь, навичок з освоєння вихованцями “здорового способу життя”.
  4. Корекційно – розвиваючий – розробка і реалізація корекційно-розвивальних курсів, виховних годин та ін., Організація диференційованого та індивідуального підходу з метою надання кваліфікованої допомоги вихованцям.
  5. Професійно-трудовий – формування навичок самообслуговування, господарсько-побутового та сільськогосподарської праці, профорієнтація.
  6. Творчий – розвиток творчих здібностей вихованців в гуртках: «Ізостудія», «Декоративно-прикладне мистецтво», ательє, танцювальна студія, фольклорний ансамбль, комп’ютерні курси, курси англійської мови і т.д.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *