КОДЕКС ВИХОВАТЕЛЯ ДИТЯЧОГО БУДИНКУ «ПЕРЛИНКА»

Ось Ви і увійшли в нашу велику дружну родину, нашу маленьку країну – дитячий будинок. І діти, і дорослі вітають Вас із першим робочим днем ​​в нашій сім’ї (а тепер вона вже й Ваша).

Природньо, у Вас є певні побоювання, переживання і ми це чудово розуміємо, так як самі колись проходили через це. Ви вже маєте життєвий досвід і знаєте, що кожна сім’я, кожна організація має свої формальні і неформальні традиції, певні правила поведінки.

Тому, як сприймається новачком і оцінюється, наскільки успішно він влився і прижився на новому місці. У Вас є певні очікування до нас, ми теж чогось чекаємо від Вас. І для того, щоб наша велика сім’я швидше стала і Вашою родиною, щоб етап «набивання синяків і шишок» був якомога коротшим, щоб не було взаємних образ і непорозумінь – давайте домовимося про важливе.

Вихователь в дитячому будинку – це найголовніша людина, тому що саме на ньому лежить відповідальність за все, що відбувається в його групі. Поведінка дітей, навчання, чистота, організація дозвілля, корекційна робота – ось неповний перелік ключових напрямків роботи вихователя. І крім відповідальності за життя і здоров’я дітей, на вихователі ще несумірна велика відповідальність за душі дітей.

Ми визнаємо, що ти вихователь тільки поки ти вчишся сам, що головний метод виховання – це виховання особистим прикладом. І це не на словах, а на справі … Якщо ти сам запізнюєшся, то, як можна вимагати пунктуальності від дітей, якщо дозволяєш собі споричатися зі старшими, то хіба потрібно дивуватися, коли діти будуть з тобою постійно споричатися і споричатися? Діти – наше дзеркало, і вони беруть приклад саме з нас (іншого прикладу у них перед очима немає). Щоб успішно працювати з дітьми, потрібно постійно працювати над собою.

         Не соромтеся запитувати, якщо в чомусь сумніваєтеся, якщо щось незрозуміло. Але пропускайте поради через свою душу, через свою совість.

            У нашому будинку все на виду і досить швидко бачиш віддачу. Чим більше часу і сил ти віддаєш дітям, чим більше серця і душі вкладаєш – тим швидше діти відгукнуться по відношенню до тебе. Але й не турбуйтеся, якщо не все буде виходити відразу. Такого не було ще жодного разу, ні в кого. Налаштовуйтеся не так на диво, а на творчу, іноді рутинну і не завжди вдячну, але завжди важку педагогічну працю.

Вам цікаво як адміністрація оцінює роботу групи? Крім формальних (і дуже важливих показників) оцінки дітей у дитячому будинку, чистота в спальнях, групі, відсутність самовільних доглядів та інших порушень, дисципліни, цілеспрямоване проведення виховних та корекційно – розвиваючих занять, виконання режимних моментів (вчасно підняти групу, відправити до школи, посадити на самопідготовку і т.д.), є й інші моменти.

А чи запалюються у дітей очі, коли вихователь приходить на роботу, чи радіють вони цьому, чи чекають його? Наскільки дітям добре з ними? Вони відверті з вихователем, чи довіряють йому свої маленькі таємниці? Поважають вони його, чи став він для них авторитетом (або просто пусте місце)? Чи поважає і любить вихователь своїх дітей, чи готовий відстоювати їхні інтереси?

Проводить з дітьми якнайбільше часу (взагалі, вихователь без дітей, що гуляє по дитячому будинку викликає легке здивування). Вихователь, який рахує хвилини і постійно готовий скоріше втекти від дітей додому викликає роздратування і жалість (це про тих, хто в 20.45 вже надівши шуби, куртки, швидше роздає другу вечерю і, не укладаючи дітей, тікає додому). Вихователь, який сидить і розпускає плітки з колегами в робочий час викликає бажання скоріше позбутися від нього. Це різко, але гранично чесно, щоб Ви вміли розуміти погляди – іноді в них може бути захоплення, захоплення від Вашої роботи, іноді мовчазне здивування: «Ну, як же Ви так можете». Іноді – відкритий докір.

Узагальнюючи ці зауваження можна сказати, що при оцінці роботи вихователя постійно відстежуються два моменти. Наскільки дітям комфортно з вихователем і наскільки таке спілкування корисно для них. Комфортність зрозуміла без роз’яснення, а з користю складніше. Наше головне завдання в дитячому будинку, де вже створені умови, підготувати дитину до самостійного життя в суспільстві. Скільки нових знань і умінь потрібно дати дитині, скільки попрацювати над непростим характером кожного! Тому простий приклад: можна бути м’яким, добрим вихователем, нічого не вимагати від дітей, не підтримувати дисципліну і порядок, чистоту, не боротися за гарне навчання, проводити постійні чаювання з дітьми, і більшість дітей будуть задоволені, їм буде комфортно. Це гостьова позиція, але що вона дасть на виході? Як у таких дітей сформуються необхідні якості особистості, звідки виникнуть необхідні знання та вміння? Результативність такої роботи буде близька до нуля.

         Але і коли працювати без емоційного прийняття дітей, які не заслуживши їх довіру і не ставши для них авторитетом, змушуючи все робити з – під палки теж погано. Можна розробляти методичні блискучі заняття, на яких діти багато чому навчаться, але якщо не навчитися їх зацікавити, захоплювати їх цими заняттями, то з кожним разом їх буде все важче зібрати на ці заняття.

Якщо дитина буде чекати зустрічі з Вами, якщо йому так цікаві ваші заняття, він сам буде чекати таких занять, вам буде набагато простіше працювати.

Практика показує, що в одних вихователів краще виходить методично – грамотні заняття в різноманітних формах (бесіди, інструктажі, практичні заняття, екскурсії, вікторини тощо), у дітей їх групи хороша успішність, дисципліна і порядок у дитячому будинку, чистота і затишок у спальнях.

У інших вихователів дуже хороший емоційний контакт зі своїми дітьми, діти дорожать вихователями і щоб не доставити йому засмучення, намагаються добре вчитися, не порушувати дисципліну і т.д.

Звичайно, в ідеалі має бути і те і інше, і такі вихователі на щастя в дитячому будинку є. Визначте свої сильні і слабкі сторони, постійно працюйте над собою, не соромтеся радитися і все обов’язково вийде.

Ось ми і закінчили наше невелике напуття.

Вірте в себе, діліться з дітьми душею і все у Вас вийде!       

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *