Архітектоніка освіти регіону: реалії, проблеми, стратегічний рух

Дизайн-без-названия

Тема  доповіді: «Використання сучасного рекреаційного середовища, як мотиваційного фактору розвитку особистості дитини в умовах дитячого будинку «Перлинка»»

В основі авторської моделі дитячого будинку «Перлинка» лежить концепція становлення особистості дитини-сироти, комплекс програм розвитку і соціалізації вихованців, адаптації їх до пересічного життя, залучення до загальнолюдських цінностей і норм. Модель авторської школи дитячого будинку «Перлинка» має свою специфіку: на відміну ( від закладів загальної середньої освіти. В нашій роботі відсутня така важлива складова, як співпраця з родиною дитини. Особливого значення у виховному процесі набуває особистісно орієнтований підхід, коли інтереси дитини, її потреби та можливості є вирішальними. Діти, які з раннього дитинства залишалися без піклування батьків, позбавлені важливого етапу формування первинного соціального досвіду в родині, набувають певних проблем та труднощів їх подальшої соціалізації та становлення особистості. Наша мета – навчити вихованців бути успішними, тому ми маємо надати дитині простір для розвитку, але при цьому бути чуйними й зацікавленими, бути поруч.
На думку Беха Івана Дмитровича особистісно орієнтований підхід в питаннях виховання та навчання забезпечує всебічний розвиток особистості. Бо кожна дитина неповторна, має свій темп росту і розвитку, свій спосіб навчання – тому вкрай важливо створити такі умови, які сприяли б навчанню відповідно до рівня розвитку, забезпечували б у процесі зростання подальший розвиток здібностей дитини, її особистості.

Перед  Вами завдання ,які вирішує колектив дитячого будинку «Перлинка», і тому, зважаючи на ці завдання, середовище в якому зростають діти продумано до дрібниць.

 Дитячий будинок навіть побудований таким чином, що вся архітектура будівлі сприяє розвитку почуття свободи, красоти та почуття піднесеного. Перший та другий поверхи комплексу розділені скляним полом/потоком, який розділює простір будівлі та робить його єдиним простором!

В організаційну структуру авторської школи «Дитячий будинок «Перлинка» входять такі підрозділи, які створюють свої рекреаційні зони.

      А все це разом є матеріально-технічна база дитячого будинку «Перлинка», яка є невід‘ємною частиною та структурним компонентом дитячого будинку інноваційного типу, саме ця база є під основною педагогічної, організаційної, виховної роботи, яка спрямована на формування та сталий розвиток особистості дитини-сироти в дитячому будинку «Перлинка».

Рекреація фізичного здоров’я

Бассейн з массажними душами та фонтанами, це не тільки укріплення здоров‘я, але один з важливих єлементів, психотерапії водою! Гідромассаж, хромотерапія с аромотерпиєю не просто задоволення, а профілактика багатьох дитячих захворювань.
           Обладнаний всім необхідним зал для лікувальної фізкультури де діти отримують комплекс лікувально-оздоровчих процедур, в крім цього подумки перетворюються на космонавтів, будівельників, солдатів, створює неоциниму виховну рекреацію.
Виховання волевих якостей, цілеспрямованості, наполегливості неможливе без спорту. Спортивна зала, зал для катання на роликах, тренажерний зал, стадіон, все це використовується компетентними педагогами з метою підготувати дітей-сиріт до самореалізації,з метою навчитися долати себя, а також підкоряться встановленим правилам у спорті, що можна назвати, так званою рекреацією спорту.

                   Рекреація інтелектуально-когнетивного розвитку дітей


             Дитячий будинок «Перлинка» увійшов до складу базових загальноосвітніх шкіл п‘яти областей України з формування мереже центричного середовища «Музейна планета» ( Наказ Міністерства освіти і науки України від 02.02.2017 р. №162 ). У музейному комплексі «Потік часу» здійснюються багато завдань: історичне пізнання, участь у археологічних розкопках, бережливе ставлення до культурних цінностей, здійснюється патріотичне виховання, естетичне, культурно-духовне, моральне. Діти з успіхом проходять школу профорієнтації через музейні проекти. Оволодіють IT- технологіями в ході роботи. Успішно комунікують із соціальним середовищем.
В цьому році в смотрі-конкурсі на кращий музей в закладах освіти м.Одеса музей «Потік часу» зайняв І месце в номінації «Кращій історико-краєзнавчий музей».
Акцент д/б на особистісно-орієнтований та компетентнісний підходи довів що цінність виховного потенціалу музейної педагогіки в роботі краезнавчого музню д/б це найголовніший мотиваційний фактор в розвитку особистості.

Мета роботи музею – вирішення проблем особистісного індивідуального зростання вихованців, залучення вихованців до музейного культурного проектору з самого раннього віку, активізація творчих здібностей особистості; функціонування музею як невід‘ємної частини навчально-виховного процесу. У дитячого будинку музей набуває функцій: соціально-орієнтованої, адаптації та корекції; він не тільки розширює межі діяльності, а й створює сприятливу рекреацію для соціалізації особистості дітей. Музейні предмети максимально наближені до дітей, до інтерактивних експонатів належать ті, до яких діти можуть доторкнутися, пограти з ними, поєднуючи уявні образи. Освоєння нових можливостей культурного, освітнього, ігрового і навіть розважального плану – форми є особливо привабливі саме в контексті роботи з дітьми, у творчих групах музею. При роботі цих груп було апробовано ефективну методику «занурення» вихованців дитячого будинку в науково-дослідницьку та творчу діяльність.
               Специфіка музею багато в чому визначила й специфіку його роботи. У ньому представлені експозиції різної спрямованості, на основі яких створені дитячі творчі групи. В рамках музейної експозиції виділяються наступні розділи: 1) зал військової слави; 2) археологія різних епох ( стародавній світ, античність, середньовіччя); 3) «одесика»; 4) історія книги; 5) історія музики і музичних інструментів; 6) комплекс «Світ казок»; 7) літературна вітальня; 8) музей спорту ( спортивні досягнення одеситів і визованців дитячого будинку ). В рамках цих напрямків працюють творчі групи. Заняття ведуться як діалоги або круглі столи, а не у вигляді традиційних лекцій або шкільних уроків. Колективна форма роботи обов‘язиково поєднується з індивідуальною, кожна дитина має можливість створити свій творчий проект, пов‘язаний з музейною тематикою. Саме інтеграція діяльності творчих груп зробила вирішальний вплив при розробці основної концепції музейної роботи, яка повинна бути досить динамічною і може бути скоригована в процесі реалізації програми музейної педагогіки.
Сьогодні наші вихованці на базі музею готуються до II молодіжного фестивалю, який проводить Одеське відділення союзу поляків в України імені Адама Міцкевича. Саме тому сьогодні і музей, і бібліотека і сам д/б є центром профорієнтації для наших дітей.

             Рекреация творчості з виходом за межи дитячого будинку

 у інші соціальні структури


                   Розвиток і освіта вихованців дитячого будинку забезпечується також навчальним процесом закладів загальної середньої освіти та системою додаткової освіти, створеної і функціонуючої в дитячому будинку.

                 У дитячому будинку «Перлинка» працює «Центр творчості» – система гуртків, організованих зв бажанням, здібностями дитини. Робота «Центр творчості», заснована га принципі пробного вибору видів діяльності. Кожен вихованець має можливість обрати за своїм інтересом вид діяльності, а педагогічний колектив сприяє його самореалізації, підтримує мотивацію і заохочує працю дітей. Завдяки спільній роботі гуртки додаткової освіти відвідують усі вихованці. Мистецькі види діяльності інтегруються одна в одну – додається імпровізація зі звуком, кольором, рухами, формою, словом. У дітей с можливість самостійно обирати засоби втілення, експериментувати, а результат дитячої творчості є самоцінним. Оптимальне співвідношення між творчістю та навчанням є фундаментом творчості, без якого не можливо її становлення.
Крім того що ростуть та розвиваються наші діти розвивається та інтегрується у освітній простір міста Одеси, і наш «Центр творчості».

                 Додаткову освіту за індивідуальним вибором наші діти отримують у ФК «Черноморець», позашкільний заклад освіти «Біла акація», приватна вокальна школа, школа польської мови історії та культури при центрі польськлї культури, школу «Сервер», «Чкаловські курси іноземної мови», курси «Люстдорф».

                  Морально – естетична рекреація дитячого будинку

              Всім відомо, що духовне виховання – це справа сім‘ї. У дітей-сиріт відсутня ця складова, саме тому у д/б «Перлинка» є невелика часовня, яка підтримує у дітей віру, любов та надає сили підтримки в хвилини душевних негараздів.
              Вернісаж дитячих робіт, прикрашає внутрішній простір нашого будинку. Змінна виставка робіт сучасних художників нашого міста наповнює духовність не тільки наших дітей, а й наших дорослих.
Наші маленькі єкскурсоводи мають змогу проводити свої перші єкскурсії.
Творчий проект :
«Запам‘ятай! Та виграй білет у кіно! – націлений на розвиток пам‘яті, уваги, розвиток навика читання. Коли дитина запам‘ятовує вислови, які розміщені у різних місцях д/б; а потім має змогу отримати приз.
Такі виховні рекреації суттєво підкріплюють навчально-виховний процес в дитячому будинку, мотивують дітей на саморозвиток.

            Трудова рекреація дитячого будинку надихає дітей на роботу у теплиці, столярній, швейній майстернях, в приміщеннях та залах дитячого будинку, на території дитячого будинку. Виховання середовищем – це явища, предмети побуту, відносини, саме все це формує образ життя наших дітей, а через це і характер, здібності та відношення. Середовище – на мій погляд, опосередкований шлях розвитку особистості, який впливає, а часом і приломлює його свідомість та самосвідомість. Виховне середовище формує у дитини, так би мовити, «якість життя»  майбутнього і дитина в подальшому житті, не захоче опуститися нижче.   
Кожна школа – авторська є унікальною, і не може бути повторена.
        Вирішуючи ці завдання, максимально використовуючи  виховне середовище дитячого будинку ,педагогічний колектив  допомaгає дітям окреслити шляхи досягнення життєвих цілей, зацікавити вихованців до реалізації задуманого, сприяти продуктивному втіленню обраного оптимального життєвого проекту та життєвої моделі, досягнення життєвого успіху.
А  закінчити хочу назвою теми  доповіді: «Використання сучасного рекреаційного середовища, як мотиваціного фактору розвитку особистості дитини-сироти в умовах дитячого будинку».

Завдання, які стоять перед коллективом:
⁃ забезпечити фізичний, розумовий та духовний розвиток вихованців;
⁃ здійснити комплекс заходів з фізичної та психологічної реабілітації визованців, які мають хвороби та розлади здоров‘я;
⁃ провести соціальну адаптацію та реабілітацію вихованців;
⁃ підготувати вихованців до самостійного життя, дбати про розвиток їхньої життєвої компентентності, здатність до життєвого самовизначення;
⁃ забезпечити повне соціальне утримання, соціальне обслуговуване дітей-сиріт, та соціальних сиріт;
⁃ здійснювати навчально-виховний процесс за віковими навчальними программами;
⁃ створити умови для отримання вихованцями повної середньої освіти, здобуття вищої освіти;
⁃ здійснювати трудової навчання та виховання;
⁃ створити умови та реалізувати права вихованців на додаткову освіту й змістовне дозвілля;
⁃ працевлаштувати випускників

Для їх реалізації розроблено інноваційну організаційну структуру дитячого будинку, до якої увійшли:
⁃ заклад дошкільної освіти ( забезпечує право вихованців на отримання дошлкільноі освіти, створює умови для їх розумового і фізичного розвитку та готовності продовжувати освіту );
⁃ початкова школа ( забезпечує отримання базових умінь і навчили загальнокультурного, загальнорозвивальгого характеру ) ;
⁃ базова школа ( надає базову середню освіту ) ;
⁃ методичні об’єднання вихователів і вчителів ( відділення, центри, проектні групи, що здійснюють наукову, методичну, науково-методичну та навчально-методичну роботу); ⁃ медична служба ( здійснює лікування і профілактику, контролює та коригує процеси фізичної реабілітації, оздоровлення вихованців );
⁃ навчально-виробничі майстерні ( спеціально оснащені приміщення, зо використовуються для трудового навчання, роботи гуртків );
⁃ виробничі підрозділи ( застосовуються у процесі трудового навчання і виховання, працевлаштування випускників, фінансової підтримки закладу освіти );
⁃ житловий фонд ( використовується для проживання вихованців, випускників, які працюють на міні-підприємств закладу освіти );
⁃ курси допрофільної та допрофесійної підготовки ( надають професійні знання, вміння та навички учням базової школи, які бажають працювати на міні-підприємствах закладу освіти ) ;
⁃ музейно-бібліотечний комплекс ( надає інформаційно-освітні послуги, бере участь у проектній та методичній роботі, забезпечує додаткову освіту ) ;
⁃ соціальна й соціально-психологічна служба ( здійснює соціальне обслуговування вихованців, вихователів, випускників і зацікавлених представників громадськості, тобто надає соціальні, соціально-педагогічні, психолого-педагогічні, психолого-соціальні, психолого-діагностичні, психолого-корекційні та психолого-консультативні послуги );
⁃ гуртки, секції, клуби ( забезпечують додаткову освіту, реалізовують освітні та культурно-дозвіллєві функції ).

Головні завдання виховної системи дитячого будинку полягають у :
• створені ситуацій успіху як дієвого виховного компоненту;
• формуванні ціннісних орієнтирів на здоровий спосіб життя та духовні цінності;
• формуванні внутрішньої мотивації до саморозвитку, розвитку самоповаги та самоцінності, навичок толерантної поведінки;
• вихованні в процесі творчої діяльності загальної культури та культури праці, поваги до праці;
• вихованні громадянина та патріота України;
• створенні умов розвитку самостійності у ситуаціях морального вибору та здатності до відповідальності за нього перед собою та колективом групи;
• профорієнтаційна діяльність;
• трудове виховання.

Висловлюємо колективу д/б «Перлинка» щиру вдячність за активну участь в I обласній науково-практичній конференції «Архітектоніка освіти регіону: реалії, проблеми, стратегічний рух», за насичену та плідну роботу в обговорені актуальних питань розвитку регіональної системи освіти, цікаві доповіді та участь в дискусіях.


Сподіваємось на подальшу співпрацю.


З повагою,


Здрагат Світлана Геннадіївна, завідувачка кафедри освітньої політики, кандидат соціологічних наук;


Айрікян Ганна Іванівна, завідувачка НМЛ управлінської діяльності кафедри освітньої політики;


Михайлова Любов Михайлівна, методист НМЛ управлінської діяльності кафедри освітньої політики.